Szanowni Klienci, w związku z ciągłymi podwyżkami cen materiałów i komponentów ceny na stronie mogą być nieaktualne,
prosimy o potwierdzanie ich z naszymi handlowcami telefonicznie lub mailowo.
|
|
|
Wszyscy odwiedzamy hipermarkety i drogerie; są to sklepy, w których oprócz towaru na półkach, spotykamy stoiska reklamowe, promujące w szczególny sposób określone wyroby. Ich producenci wiedzą, że klient podejmuje decyzję o zakupie przeciętnie w ciągu pięciu sekund od wejścia, a właściwie zaprojektowane i wyeksponowane stoisko jest w stanie zwiększyć zainteresowanie potencjalnego nabywcy nawet o 200 proc. Jedną z najbardziej skutecznych metod współczesnej promocji jest POS. Wobblery to istotny jego element.
POS (ang. point of sale, dosłownie: punkt sprzedaży) – termin ten oznacza grupę materiałów promocyjnych (reklamowych), przeznaczonych do wspierania sprzedaży w określonym punkcie, jak sklep, bank, itp. Materiały POS obejmują między innymi:
Wobblery są to niewielkich rozmiarów kartoniki (lub odpowiednio przycięte kawałki sztywnej folii z tworzywa), umieszczane na giętkim ramieniu, przymocowanym do półki, na której znajduje się reklamowany produkt. Nazwa pochodzi od angielskiego słowa wobble, oznaczającego nierównomierne poruszanie, kiwanie, chybotanie. Skuteczność wobblera wynika głównie z faktu, że jest on ruchomy, a reaguje nawet na niewielki podmuch powietrza. Na powierzchni wobblera umieszczona jest treść reklamowa.
Wobblery projektowane są zazwyczaj na zamówienie konkretnego klienta, z uwzględnieniem ciężaru i wielkości powierzchni, która ma być zamocowana na ramieniu; chodzi bowiem o to, aby nośnik treści reklamowej był tak wyważony, aby swobodnie się poruszał, a nie opadał lub był zbyt lekki.
Odmianą wobblerów, mających zamiast ramienia sprężynkę, są kiwaki. Mogą być wyposażone w przyssawkę i powierzchnię samoprzylepną albo stopkę z chwytakiem z drugiej strony.
Wobblery są uniwersalnymi materiałami POS; znajdują zastosowanie w branży spożywczej, kosmetycznej, elektronicznej, telekomunikacyjnej i innych. Wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie: czy wobbler jest dobrym wyborem dla mojego sklepu? Odpowiedź brzmi: tak, gdyż może być wykonany tak, aby jednoznacznie kojarzył się z promowanym produktem (branżą), w dowolnych rozmiarach, kolorach i kształtach, a skuteczność jego oddziaływania na klienta zależy od kreatywności projektanta. Wobbler może promować produkt w bardzo efektowny sposób, co może przełożyć się na większe zainteresowanie potencjalnych klientów.
Wobbler składa się zasadniczo z dwóch elementów:
Zarówno wielkość nośnika treści, jak i ruchomość ramienia wobblera mają wpływ na przestrzeń reklamową, przyciągając wzrok i zwiększając oddziaływanie na klienta.
Najtańszą opcją są wobblery kartonowe. Drukuje się je techniką offsetową na papierze kredowym wysokiej jakości, kartonach jedno- lub dwustronnie powlekanych, które następnie można uszlachetniać lakierem UV bądź laminatem.
Oprócz wobblerów standardowych, niektórzy producenci oferują wobblery 3D. Dzięki temu efektowi można przekazać więcej treści na jednej powierzchni. Do produkcji stosuje się folię soczewkową, a klient może wybrać efekt, np. flip, morfing, głębia.
Sam proces produkcyjny polega na zadrukowaniu podłoża (papieru lub tworzywa), a następnie przycięciu za pomocą sztanctygla i wykrojnika lub plotera tnącego – w zależności od wysokości nakładu. Na końcu montowane jest ramię z umocowaniem.
Firma Plreklama oferuje produkcję wobblerów na papierze kredowym o gramaturze 300 g/m2, oprócz tego na foliach PCV i PET, które doskonale zdają egzamin w lodówkach sklepowych. Do produkcji na folii stosuje się druk UV, doskonale sprawdzający się także w innych elementach reklamy. Na życzenie klienta wobblery mogą być foliowane, uszlachetniane lakierem wybiórczym, mogą być również tworzone elementy przestrzenne. Wobblery z tworzyw sztucznych są znacznie bardziej trwałe i odporne na warunki atmosferyczne, dlatego mogą być stosowane również na stoiskach zewnętrznych.
Druk UV ma szerokie zastosowanie w drukowaniu wobblerów. Jest bowiem uniwersalny; nadaje się do zadrukowywania każdej powierzchni, papierowej i z tworzyw, sztywnej i giętkiej, higroskopijnej i nie posiadającej właściwości wchłaniania. Jest to bezwodna metoda drukowania, dzięki czemu odpadają problemy z jakością druku na wilgotnej powierzchni albo długim czasem schnięcia – nadruk zasycha w chwili naświetlenia promieniami UV. Jest to więc metoda idealna do produkcji materiałów POS, w tym wobblerów. Druk UV tym się różni od innych technik druku cyfrowego, że tusz nie jest absorbowany przez podłoże, a jedynie nakładany, dzięki czemu uzyskane kolory są bardziej intensywne, a jakość druku bardzo wysoka. Druk UV ponadto jest jedyną powszechnie stosowaną techniką, umożliwiającą drukowanie w bieli.
Produkcja za pomocą druku UV jest też ekologiczna, gdyż podczas drukowania nie wydzielają się żadne toksyczne gazy. Można zatem bez obaw stosować tę technikę wewnątrz pomieszczeń.
Wobblery do ekspozycji zewnętrznej narażone są na działanie czynników atmosferycznych: deszczu, promieni słonecznych, itp. Druk UV sprawia, że będą one znacznie trwalsze od drukowanych inną techniką. Trwałość wobblera, wykonanego techniką UV bez dodatkowego laminowania, wynosi około trzech lat, natomiast z laminowaniem nawet do dziesięciu lat.
Wobblery do wym 10x10cm, druk na kredzie 300g, ramię 16cm
Ilość | Kwadrat lub prostokąt | Dowolny kształt |
100 szt. | 0,90 zł/szt. | 2,65 zł/szt. |
200 szt. | 0,70 zł/szt. | 1,69 zł/szt. |
300 szt. | 0,65 zł/szt. | 1,53 zł/szt. |
400 szt. | 0,62 zł/szt. | 1,32 zł/szt. |
500 szt. | 0,59 zł/szt. | 1,19 zł/szt. |
600 szt. | 0,57 zł/szt. | 1,11 zł/szt. |
700 szt. | 0,55 zł/szt. | 1,05 zł/szt. |
1000 szt. | 0,53 zł/szt. | 0,89 zł/szt. |
2000 szt. | 0,51 zł/szt. | 0,63 zł/szt. |
5000 szt. | 0,42 zł/szt. | 0,46 zł/szt. |
10000 szt. | 0,38 zł/szt. | 0,42 zł/szt. |
15000 szt. | 0,34 zł/szt. | 0,40 zł/szt. |
Zadaniem materiałów POS jest skuteczne przyciągnięcie uwagi klienta. W procesie projektowania wobblera skuteczność jest zatem najważniejszym aspektem, spychając na drugi plan kwestie estetyki – choć oczywiście nie należy o nich zapominać. Trzeba stworzyć dzieło z elementami identyfikacji wizualnej, zachęcające do zakupu produktu. Dlatego warto pamiętać o kilku zasadach.
Jeżeli chodzi o stronę techniczną projektu, to jego końcową postać należy dostosować do wymogów, jakie stawia drukarnia. Przeważnie preferowane są pliki w formacie PDF lub EPS, akceptowane są w CDR (wówczas wszystkie teksty należy zamienić na krzywe), a każdy użytek przesyła się w osobnym pliku. Dla celów weryfikacyjnych dołącza się plik ze zdjęciem całości projektu w formacie JPG.
Proces składania zamówienia jest następujący:
Wobblery nazywane są niekiedy „półkowymi mówcami” (shelftalkers); przyciągają klientów do określonego produktu, co daje mu przewagę nad produktami konkurencyjnymi, znajdującymi się na tej samej półce. Jest to jedna z bardziej skutecznych metod reklamy POS, znajdująca zastosowanie w wielu branżach: spożywczej, elektronicznej, bankowej, AGD, RTV i innych. Dobrze sprawdzają się tam, gdzie klient ma możliwość wyboru spośród wielu wariantów tego samego produktu, np. żywności paczkowanej, kosmetyków, słodyczy, napojów, itp.
Wobblery są stosunkowo łatwe do zaprojektowania, a ich kształt oraz szata graficzna są dowolne, zależą jedynie od kreatywności projektanta. Są niewielkie – nie wymagają dużej powierzchni magazynowej. Łatwe i szybkie do zamocowania, nie wymagają specjalnej obsługi. Koszt ich wyprodukowania i dystrybucji jest niewielki.
Wobblery drukowane na podłożach z PCV lub PET są bardzo trwałe, odporne na działanie warunków atmosferycznych i mogą być stosowane zarówno w ekspozycjach wewnętrznych, jak i zewnętrznych.